Är du också strumpnörd?

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och de bästa rabatterna!

Nya prenumeranter får 20% på första ordern.

HUR VÄLJER JAG RÄTT STÖDSTRUMPOR?

HUR VÄLJER JAG RÄTT STÖDSTRUMPOR?

Det finns en mängd olika varianter på stödstrumpor. För den mer novise kan det kännas helt omöjligt att veta vilken som är bäst att välja.  Vi har försökt sammanställa det vi, efter drygt 15 år i branschen, tycker är det viktigaste att tänka på när du ska välja ut dina stödstrumpor. 

Vad är ditt behov?

Stödstrumpor med lättare kompression runt 15-18 mmHg passar utmärkt för promenaden, på vandringen, träningen, resan, för gravida, på kontoret, samt om du står upp mycket under dagen. Som du märker så har dessa stödstrumpor ett väldigt brett användningsområde. Du kan använda dem dagligen.

De strumpor som tillverkas för det här ändamålet är standardproducerade dvs de stickas inte upp efter dina personliga mått. Med hjälp av en måttabell så hittar du din storlek, alternativt så går du på skostorleken.

Har du blivit ordinerad stödstrumpor av din läkare, och har en mer besvärande medicinsk åkomma kan stödstrumpor stickas upp efter dina personliga mått. Din läkare ger dig råd till vem du ska vända dig.

Här kan du läsa mer om de olika kompressionsklasserna

Korta eller långa stödstrumpor

Det finns stödstrumpor i diverse olika längder, alltifrån ankelsockor som slutar någon decimeter ovanför fotknölarna till stödstrumpbyxor. Generellt kan man säga att ju högre stödstrumpa desto mer effektiv.

Knästrumpor är den allra vanligaste modellen på stödstrumpa. När du väljer ett par knästrumpor så är det viktigt att se till att avslutet inte hamnar i knävecket, detta för att undvika stasning. Är de lite långa så se till att fösa ner dem något, men se till att de sitter slätt på benen utan veck.

Stay-ups och stödstrumpbyxor används framför allt om du har besvär vid låren eller om du helt enkelt trivs med den här typen av modell.

Stödsockor eller komfortsockor är inte lika effektiva som de längre stödstrumporna eftersom strumpans tryck slutar ganska långt ner på benet. Har du problem med svullna fötter så hjälper de här strumporna ändå gott.

Viktigast att tänka på

Vi tycker att det allra viktigaste att tänka på när du ska prova ut dina stödstrumpor är:

  1. Graderat tryck dvs trycket skall vara avtagande från ankeln upp emot knäet.
  2. Mjukt avslut som inte stasar. Det är viktigt att strumporna inte sitter åt för hårt och har ett mjukt avslut utan tryckande sömmar. Om de sitter åt för hårt kan blodflödet strypas åt i stället för att stimuleras. Om detta sker så märker du det ganska så snabbt. Ta då av dig strumporna. Du har valt fel modell för dig.
  3. Kompressionsfri zon vid tårna. Detta tycker jag är en viktig detalj då det känns besvärande när strumpor sitter åt hårt kring tårna. Det är heller inte särskilt bra för tårna och kan bidra till att de så småningom kryper över varandra.

Ekologisk bomull, nylon eller merinoull?

Funktionsmässigt så spelar det egentligen ingen roll vilket material som du väljer på dina stödstrumpor. Välj det material som du trivs bäst i. Bomull, ull och nylon har olika egenskaper i sig vilket du kan ha med dig i valet av stödstrumpor.

Naturfiber är inte lika slittåligt som syntetiska fibrer. Därför är det viktigt att välja stödstrumpor som har bra förstärkningar i tå och häl.

Äldre inlägg
Nyare inlägg

Varukorg