FAQ - Handla online

Här besvarar vi de flesta frågor kring hur det går till att handla hos oss online.

ORDER ONLINE

Behövs ett kundkonto för att kunna beställa?

Du behöver inte registrera ett kundkonto för att kunna beställa hos oss. Du kan genomföra köpet som gäst.

Det är dock enklare nästa gång du handlar om du redan har ett kundkonto.

Gick ordern igenom?

Om din order gick igenom ska du få en orderbekräftelse inom 15 minuter till den e-postadress du angav i kassan.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse

Det tar max 15 minuter för orderbekräftelsen att komma fram.

Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse uteblir är att den har hamnat i skräpposten eller att e-postadressen inte är korrekt ifylld i kassan.

Leta gärna igenom din skräppost. Om du fortfarande inte hittar din orderbekräftelse, hör gärna av dig till oss.

Kan jag makulera eller ändra en beställning?

Vi hjälper naturligtvis till så gott vi kan!

Om du kontaktar oss direkt efter det att du har lagt din beställning brukar det inte vara några problem att ändra eller makulera ordern.

Beställningar som kommer in på eftermiddagen efter kl 15 packas först nästa dag. Med lite tur hinner vi justera ordern. Efter kl 15 reserverar vi oss för att det kan vara för sent.

BETALNINGSVILLKOR

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Vi erbjuder betalningar via VISA, Mastercard, Maestro och Klarna.

Betalningsalternativen kan skiljas åt beroende på vilket land du handlar ifrån. Alternativen visas i kassan när du fyllt i din adress.

Vilken valuta betalar jag i?

Vi använder oss av lokala valutor om du handlar från Sverige, Danmark, Norge, UK och USA.

Ordrar från Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydkorea, Japan hanteras i USD.

Alla andra ordrar hanteras i EUR.

I kassan visas priset och i vilken valuta du ska betala.

När tillkommer tullavgifter?

Handlar du utanför EU och strumporna ska levereras till ett icke EU-land tillkommer tullavgifter. Denna kostnad står du själv för.

Tullavgifter beräknas på värdet som normalt utgör varans pris inkl. fraktkostnad. Moms beräknas även på tullkostnaderna. Ta reda på ditt lands tullavgifter och regler genom att kontakta tullen i det land du befinner dig i.

LEVERANS & FRAKT

Vilka länder levererar ni till?

Vi levererar till följande länder.

Norden: Sverige, Finland, Norge, Danmark

Europa: Belgien, Frankrike, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Schweiz, Spanien, Portugal, UK, Åland

Övriga världen: Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydkorea, USA

Vad kostar frakten?

Vi erbjuder fri frakt inom Sverige på beställningar med ett ordervärde överstigande 500 kr.

På ordervärden understigande 500 kr tillkommer en fraktavgift på 39 SEK.

För övriga delar av världen gäller följande fraktavgift oavsett ordervärde:

Inom norden: 89 SEK

Övriga Europa inom EU: approx. 11,75 EUR

USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Japan, Sydkorea, Schweiz, UK: approx. 13,50 USD

För länder utanför EU tillkommer skatt och tullavgifter. Denna extra kostnad bekostar du som köpare.

Observera att Funq Wear inte kan garantera att du inte behöver betala lokal skatt eller extra avgifter vid leverans. För mer information om eventuellt tillkommande avgifter, kontakta ditt lokala tullkontor.

Leveransvillkor?

Inom EU levereras alla beställningar DDP (Delivered Duty Paid), vilket innebär att alla skatter och avgifter ingår i priset som visas i kassan.

På ordrar levererade utanför EU levereras alla beställningar DDU (Delivered Duty Unpaid), vilket innebär att du kan behöva betala extra avgifter vid leverans av paketet.

Hur lång är leveranstiden?

Inrikes: 2-4 arbetsdagar
Norden och Europa: 4-6 arbetsdagar 
Övriga världen: 5-12 dagar

I normala fall skickar vi ordern samma eller dagen efter det att vi mottagit ordern. Paket som skickas till lands- eller glesbygd kan ta ytterligare ett par dagar.

Under stora helger och ledigheter kan det ta något längre tid. Isåfall så informerar vi om det vid beställning.

Skulle en produkt vara slut på lager eller det skulle uppstå någon försening av annan orsak så meddelar vi dig snarast möjligt.  

Leveransen dyker inte upp trots leveransbekräftelse

Har det gått mer än 3 dagar från det att du fått din leveransbekräftelse? Kontakta oss så hjälper vi dig eftersöka ditt paket. 

Spåra ditt paket

Du kan spåra din leverans inom Sverige med Postnords App eller här på Postnords hemsida

För leveranser utanför Sverige kan du spåra ditt paket på  http://www.postoffice.com, en guide för samtliga postkontor i hela världen. Behöver du hjälp? Kontakta oss på info@funqwear.se

BYTE & RETURER

Hur returnerar jag en produkt?

Vi vill försöka bidra till ett hållbart konsumtionsmönster och returbeteende. Allt för att minimera slitaget på vår miljö. Vi vill därför försöka minska antalet returer. Därför tar vi 59 kr för din retur.

Om du är osäker på storlek, färg eller material så tveka inte på att höra av dig till oss på info@funqwear.se.

Du har alltid rätt att skicka tillbaka en vara du beställt. Hos oss har du 30 dagars returrätt efter det att du har mottagit din produkt.

Produkten som skickas tillbaka måste vara i nyskick och med tillhörande förpackning och ev. hang tags.

Returer inom Sverige

Boka din retur här! Vi tar ut en returkostnad på 59kr. Du lämnar in returen på PostNords närmaste inlämningsställe.

Använda eller provade strumpor godkänns inte av hygieniska skäl! Undantaget att det är en reklamation eller felleverans.

Observera att Funq Wear inte ansvarar för paket som inte kommer fram under returfrakten.

Returer från övriga länder

Returnerar du och befinner dig i ett land utanför Sverige får du själv uppsöka ditt lokala fraktbolag och ombesörja din retur.

Använda eller provade strumpor godkänns inte av hygieniska skäl! Undantaget att det är en reklamation eller felleverans.

Observera att Funq Wear inte ansvarar för paket som inte kommer fram under returfrakten.

Jag fick fel produkt

Är en produkt felexpedierad ber vi dig att kontakta kundtjänst omgående, men senast två månader från det att du upptäckt felet.

Vi ersätter dig med ny produkt och står självklart för frakten!

Kontakta oss på kundtjänst för reklamationsblad och frankerat returkuvert.

Reklamation

Vill du reklamera en produkt som är felaktig ber vi dig att kontakta kundtjänst omgående, men senast två månader från det att du upptäckt felet.

Vi ersätter dig med ny produkt och står självklart för frakten!

Ibland är det viktigt för oss att få undersöka felet och ber dig då att returnera produkten. I andra fall räcker det med att skicka in ett foto.

För att en reklamation skall godkännas ska felet vara ursprungligt, dvs fel som fanns på produkten vid leverans, och inte självförvållat. Normalt slitage ersätts inte.

Kontakta oss på kundtjänst för reklamationsblad och frankerat returkuvert.

Återbetalning

Vi rekommenderar att du betalar in fakturan för din tidigare beställning eftersom återbetalning eller kreditering sker först när vi mottagit returen.

Det kan dröja uppemot 10 bankdagar efter att vi mottagit din retur innan pengarna är tillbaka på ditt konto. Vi betalar tillbaka på det konto varifrån pengarna betalades.

Dina åsikter är värdefulla

Dela gärna med dig av dina synpunkter på våra produkter, positiva som negativa och stora som små. Det är dina upplevelser som ligger till grund för det vi gör.

KONTAKTA OSS

Varukorg